Dampskipsbrygga i Knarestad, ny rapport 12.mai 2021

Ny rapport vedr. arbeidet med å rehabilitere den gamle dampskipsbrygga i Knarestad

Viser til rapport fra 2. mai. I løpet av forrige uke ble alle forskalingskassene for betongsvillene ferdigstilt. En kjempejobb med mange gode frivillige hjelpere. Midt i samme uka hentet vi gratis armeringsjern til en verdi av kr 8.000-, hos VEF Entreprenør AS i Vennesla. Vi takker Jan Eddy Ryen som formidlet kontakt med VEF, og tusen takk til VEF Entreprenør AS for verdifull støtte!

Lørdag 8. mai ventet dugnadsgjengen spent på den første leveransen av 3 m3 betong fra Ribe Betong AS. Tre turer måtte sjåfør og betongsprøyteoperatør Terje Tvedt foreta før alle forskalingskassene var fylt opp. Til sammen 9 m3 med betong. Det ville tatt oss utallige turer med små tilhengere og slitt oss fullstendig ut hvis vi skulle fylt kassene for hånd. Ribe Betong AS sponset både betongen og utkjøringen. Dette ville kostet oss nærmere kr 25.000,-. Utrolig flott gjort av Ribe Betong AS. Tusen takk fra styret, dugnadsgjengen og folk i Tveit!

Tirsdag 10. mai begynte rivingen av forskalingene. Etter 17. mai henter vi bjelkene som skal monteres på betongsvillene hos Åbål sag. Disse skal igjen bære eikebordene på brygga som blir på 125 m2. Til denne jobben trenger vi mange dugnadsfolk. Når bryggedekket er lagt, skal det anlegges en liten plen bak brygga. Veien fra parkeringsplassen skal få et hardt dekke slik at også rullestolbrukere lett kan trille ned på brygga. Så er antakelig Gunnar Adolf Aanesland fra Aaneslands Fabrikker i ferd med å skjære og tilpasse grove stokker som skal bli underlaget for den lille broa som skal gå fra dampskipsbrygga og over bekken til vollen i Knarestad.

Tirsdag kveld, 11. juni, fikk jeg en telefon fra styreleder Svein Thoresen i Lions Club Tveit/Kristiansand: «Lions bevilger kr 10.000,- til rehabiliteringen av dampskipsbrygga. Lions synes dette er et flott tiltak som mange i alle aldre kan benytte og få glede av». Hjertelig takk Lions!

Vi har også fått noen bidrag fra privatpersoner og Hamre Familiecamping har lovet oss kr 5.000,-. En veldig fin støtte. Tusen takk!

Styret i Foreningen Ryen Grendehus, som eies av lag og foreninger i Tveit, stiller kr 10.000,- til disposisjon. Disse kan vi bruke hvis vi får behov. Siden jeg er leder i både Tveit Bygdemuseum og Foreningen Ryen Grendehus, blir det litt bukken og havresekken, men her må en utnytte de kontakter en har. Dette har vi diskutert og styret er enig i at det er et fint tiltak. Av en eller annen grunn kan vi avse noen kroner nå. Grendehuset er i god stand og har ikke behov for umiddelbare påkostninger.

Nå ser økonomien mye bedre ut, takket være både direkte materialstøtte i form av armeringsjern og betong, og flotte pengebidrag. Til nå har dugnadsgjengene brukt nesten 250 timer: Jeg er utrolig imponert og ydmyk overfor dem som dag etter dag stiller opp, og den eneste «påskjønnelsen» er en boks brus og en baguette. Går alt greit nå, er kanskje selve brygga ferdig innen 1. juni.

Ve, 12. mai 2021

For styret i Tveit Historielag og Tveit Bygdemuseum